دکوراسیون داخلی

دکوراسیون اداری، منزل، آشپزخانه، پارتیشن اداری و ...

راه‌های مقابله با استرس در محیط کار

استرس حسی است که امروزه پیر و جوان نمی‎شناسد. همه ما در هفته شاید یک بار دچارش شویم. گاهی بیشتر و گاهی کم‌تر. اگر بدانیم استرس با بدن ما چه می‌کند هر چه زودتر با آن مقابله می‌کنیم. اما حتما راه مقابله با استرس را نمی‌دانیم.
کار کردن در محیط‌های کاری استرس‌زا، توان ما را بعد از مدت زمانی می‌گیرد. در صورتی که در یک فضای کاری چنین احساسی داشتید بیش از این اجازه ندهید که دچار آسیب شوید. اگر امکان تغییر در محل کار و بهبود شرایط وجود دارد با مدیر خود صحبت کنید و راه حل ارائه دهید. اما در صورتی که تغییر اوضاع را بهبود نمی‌دهد به دنبال کار جدیدی باشید که آسیبی به شما نزند. البته وسایل لازم در محیط کاری هم می‌تواند بر کاهش استرس شما کمک شایانی کند. برای این منظور برخی از شرکت‌ها مبلمان اداری راحتی را در اتاق‌های مخصوص قرار می‌دهند تا افراد در هنگام لزوم از آن استفاده کنند و آرامش تازه‌ای در کار خود به دست آورند.
اما برای مقابله با این حس نابود کننده جسم و روح روش‌های ساده‌ای هم وجود دارد. برای مثال اگر موضوعی ذهن شما را در محل کار به هم ریخت، باید حال خودتان را دریابید. هر فردی با یک روشی می‌تواند آرامش قبلی خود را به دست آورد. گاهی با قدم زدن، نوشیدن یک فنجان قهوه، کشیدن نفس عمیق و … تمام راه‌هایی است که باید آن را امتحان کنید که بدانید در مواقع ضروری کدام روش به کمک شما می‌آید. بهتر است سریعا قلق آرام شدن خود را پیدا کنید و به آن پناه ببرید.

راه‌های مقابله با استرس در محیط کار

اثرات استرس در محیط کار

اگر بخواهیم مراقبت از خود را جدی بگیریم باید به عواقب سهل‌انگاری کردن در آن نگاهی بیندازیم. در واقع اگر نتیجه هر کاری را از قبل بدانیم بیشتر مراقب سلامتی‌مان هستیم. استرس در محیط کار می‌تواند اثرات مخربی بر روی جسم و روح ما بگذارد که همگی آن قابل جبران نیست. اما بهتر است تا دیر نشده تمریناتی را انجام دهیم تا از شر آثار مخرب این استرس‌ها رها شویم.
روشن‌ترین اثری که استرس می‌تواند بر روی ما بگذارد این است که در درجه اول کیفیت کار خودمان را از دست می‌دهیم. با کاهش تمرکز و هوش و حواس ممکن است اتفاقات بدتری را در کار خود ایجاد کنیم. تلنبار شدن تمامی این اتفاق‌ها یک دغدغه بزرگ برایمان می‌شود که رفع کردن آن انرژی زیادی از ما می‌گیرد.
بنابراین برای جلوگیری از اتفاقات دیگر، آرامش خودتان را حفظ کنید. کارهایتان را الویت‌بندی کنید. کارهای ضروری را زودتر انجام دهید تا متوجه اخطارهای دیگر نشوید. بعد از سر و سامان دادن کارهای مهم، تمامی تمرکز خود را بر روی حل مشکلات کاری بگذارید. شاید لازم باشد در این مرحله از همکارانتان یا مدیر بخش مشورت کنید.

مرزی بین شغل و زندگی شخصی خود ایجاد کنید

زمانی که روز و شب شما با کارتان گره خورده باشد، زمانی را برای خود باقی نمی‌گذارید. از کیفیت کارتان کم می‌شود و آرامش زندگی خود را از دست می‌دهید. به یک مرحله‌ای می‌رسید که خواب و خوراکتان هم به هم می‌ریزد و تنها چیزی که از شما باقی می‌گذارد یک فرد عصبی با کمترین انگیزه در زندگی است.
برای اولین قدم باید دقت کافی در عادات غذایی خود داشته باشید. شاید تا به حال به غذاهایی که می‌خوردید توجهی نداشتید. از شما می‌خواهم شیوه تغذیه خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهید. قدم دوم که لازم است موازی با قدم اول برداشته شود خواب کافی است. 7 ساعت خواب آرام در شبانه روز انرژی از دست رفته شما را بازمی‌گرداند.
اما وقتی به خواب و خوراک خود رسیدگی کردید، باید حال روحیتان را دریابید. زمانی که پایتان به منزل می‌رسد، نگرانی‌ها و استرس‌های کاری را با خود حمل نکنید. البته می‌توانید راجع به آن با یکی از عزیزانتان مشورت کنید، اما زمان زیادی را به آن اختصاص ندهید. با این کار ذهن شما خسته می‌شود و آمادگی حل مشکلات کاری را از دست می‌دهد. یادمان باشد انتقال نگرانی کاری ما بر روی ذهن و روح دیگری کار عادلانه‌ای نیست.

+ نوشته شده در  شنبه 26 مرداد 1398ساعت 19:07  توسط محیا یوسفی 

راه‌هایی برای بزرگ نشان دادن اتاق کار کوچک

راه‌کارهای زیادی وجود دارد برای این که اتاق کار کوچک را به دفترهای بزرگ‌تر تبدیل کنیم. برای مثال در خیلی از مواقع دیوارهای میانی برداشته می‌شود. با این کار در صورتی که در یک سمت از فضا دارای پنجره باشد، نوردهی به همه جای فضا می‌رسد و ناخداگاه فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. بنابراین نور هم به تنهایی در این امر دخیل است.
برای بزرگ نشان دادن فضا باید وسایل ریز و کوچک را حذف کنید. مرتب کردن این وسایل خود زمان‌بر هم هست. همچنین به هم ریختگی وسایل، می‌تواند فضای شما را کوچک‌تر نشان دهد. به همین منظور همیشه سعی بر این داشته باشید که وسایل را مرتب در جای خود قرار دهید. از وسایل و مبلمان اداری جمع و جور استفاده کنید. برای دفاتر کوچکی که اتاق‌ها با دیوارهای کاذب یا آجری پوشیده شده‌اند، می‌توانید با حذف دیوارها، از پارتیشن اداری استفاده کنید. همچنین برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌توانید سقف را بلندتر نشان دهید. برای این کار می‌توانید لوسترهای بزرگ و بلند را حذف کنید. برای اتاق‌های کوچک بهتر است از چراغ‌های سقفی که مانند پنل هستند را نصب کنید. یک قانون در طراحی دکوراسیون وجود دارد که به آن قانون تک رنگی می‌گویند. یکی از ترفندهای بزرگ نشان دادن اتاق کار کوچک این است که برای رنگ دیوارها و سقف و حتی کفپوش از یک رنگ استفاده کنید. بهتر است رنگ وسایل هم از خانواده همین رنگ باشد. حتما وارد اتاق سفید رنگی شده‌اید که با وجود کوچک بودن آن، متراژ دقیق آن را به درستی حدس نزده‌اید. نور کافی و رنگ سفید به فضا کمک کرده است تا متراژ آن اتاق بیشتر از آن چه که در واقعیت نشان می‌دهد باشد.

راه هایی برای بزرگ نشان دادن اتاق کار

با آینه‌ها همراه شوید

آینه‌ها به کمک شما می‌آیند. به خصوص برای فضاهای کوچک. آینه‌ها تصویر مقابل خود را منعکس می‌کنند و می‌توانند متراژ فضا را بیشتر از آن‌چیزی که هست نشان دهد. اگر بودجه این کار را داشته باشید می‌توانید در دو سمت دیوارهای اتاق، آینه‌های بزرگ نصب کنید. با این کار به فضا عمق می‌دهید. همچنین اگر دور تا دور اتاق مورد نظر را آینه کاری کنید، یک جذابیت هندسی ویژه انتخاب می‌کنید که عمق زیادی خواهد داشت.
برای این کار می‌توانید سلیقه به خرج دهید. از آینه با قاب‌های به خصوص استفاده کنید که طرح قاب آن یک ارتباط با باقی وسایل شما برقرار کند. یکی از کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که در یک سمت اتاق، کمد سراسری قرار دهید که روی درب آن آینه نصب شده باشد. همچنین بهتر است رنگ کمد از رنگ‌های روشن باشد. هر چند ترجیح می‌دهیم از رنگ سفید استفاده کنید. با این کار متراژ اتاق کار کوچک شما دو برابر نشان داده می‌شود.

زوایای وسایل را در اتاق کار کوچک بسنجید

زاویه‌های دیوارها، سقف و حتی وسایل می‌تواند بر بزرگ نشان دادن اتاق کار کوچک نقش مهمی داشته باشد. خط های عمودی می‌تواند این حس را به شما القا کند که شما وارد اتاقی با سقف بلندی شده‌اید. همچنین وجود خطوط افقی در دیوارهای اتاق باعث می‌شود اتاق را عریض‌تر نشان دهد. اما این که از کدام خطوط در اتاق استفاده کنید بستگی به چیدمان و نوع وسایل شما و حتی قرارگیری پنجره هم دارد.
لازم نیست که برای این کار در دردسر و هزینه‌های زیادی بیفتید، با کاغذهای دیواری می‌توانید دیوارهای اتاق کار کوچک را هم مزین کنید و هم نقشی برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق داشته باشید.
البته برای بهتر نشان دادن این خطوط عمودی یا افقی می‌توانید از نورها هم کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید چراغ‌های کوچکی را در راستای خطوط قرار دهید تا خطوط را با نورپردازی بیشتر نشان دهید. اتاقی را در نظر بگیرید که کاغذ دیواری‌هایی با خطوط عمودی روی دیوار آن نصب شده باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 23 مرداد 1398ساعت 19:24  توسط محیا یوسفی 

راهکارهایی برای طراحی محیط اداری

برای جدید کردن طراحی محیط اداری خود باید نیازسنجی کنید. گاهی این تغییر تنها برای عوض شدن حالات روانی و تغییر سطح انرژی برای کارمندان است. اما اگر این تغییر به صورت کاربردی و موثر باشد تاثیر بی‌نظیری خواهد گذاشت.
ظاهر فضا در طراحی محیط اداری آن‌قدر مهم است که می‌تواند بعد روانی خوبی در فضای کاری شرکت شما ایجاد کند. بنابراین لازم است هر چند مدت یکبار آن را بازبینی کنید که اگر لازم به تغییری دارد پیش از نشان دادن اثر منفی خود اقدامات لازم را انجام دهید. اگر چندین سال است که مبلمان اداری شرکت خود را تعویض نکرده‌اید، حتما زمان آن فرا رسیده. اما لازم نیست در بازار به دنبال گران‌ترین مبلمان بگردید. بلکه شما باید به دنبال مبلمانی باشید که علاوه بر ظاهر زیبا، برای فضای شرکت شما کاربردی هم باشد. برای مثال اگر فضای اداری شما کوچک است، باید مبلمان ظریف‌تری را برای خرید انتخاب کنید تا فضای زیادی از دفتر کار شما را اشغال نکند.
بسیاری از وسایل هستند که آسایش را در محیط اداری بیشتر می‌کنند. برای مثال اگر در شرکت شما جلسات متعددی برگزار می‌شود احتمالا جای یک تخته سفید با ماژیک خالی است. اگر این وسیله هزینه‌های پرداختی شرکت شما را بالا می‌برد می‌توانید یک نمونه از آن را برای اتاق کنفرانس خود تهیه کنید تا گروه‌ها به نوبت برای برگزاری جلسات در این اتاق آماده شوند.
برای این تغییر لازم است به فضای کلی در شرکت خود توجه کنید. به رنگ و طرح وسایل موجود دقت کنید و از آنان کمک بگیرید. اما تغییر به معنی دگرگونی فضاست. به طوری که شاهد تفاوت در محیط شوید. بنابراین کمی در انتخاب وسایل جدید خود متفاوت برخورد کنید تا تاثیرات آن را شاهد شوید.

طراحی محیط اداری

محیطی مناسب برای کارمندان ایجاد کنید

ایجاد فضایی مناسب برای روحیه کارمندان، میزان بهره‌وری آنان را در کار زیاد می‌کند. زمانی که حال آنان به واسطه محیط اطرافشان خوب باشد، انرژی لازم تا پایان روز کاری خود را حفظ می‌کنند و با تمرکز بهتری به اهداف سازمان کمک می‌کنند. اما این فضا را چگونه برای آنان ایجاد کنیم؟ در قدم اول شما باید نیازسنجی کنید. با کارمندان خود صحبت کنید و بپرسید که چه وسایلی نیاز دارند. گاهی مواقع برخی از درخواست‌های آنان با دلیل محکمی بازگو می‌شود که شما از تاثیر وجود آن بی‌خبر هستید.
تمامی شرایط محیط کاری آنان را بسنجید. نور، دمای هوا، تصفیه هوا، وجود آبسرد کن، محیط آرام و بدون مزاحمت، صندلی و میز اداری و ارگونومیک بودن آنها و … از آن دسته عواملی هستند که شما باید نسبت به آن توجه کافی را داشته باشید. حتی یکی از مسائلی که در این موضوع به شما کمک می‌کند نظافت محیط کاری است. برای طراحی محیط اداری خود از وسایلی استفاده کنید که کمترین آلودگی را به خود جذب کند. زیرا در این صورت برای رفع این مشکل دائما باید هزینه نظافتکار پرداخت کنید.

انعطاف پذیر باشید

در دنیای طراحی دکوراسیون امروزی، محدودیت‌ها برداشته می‌شوند. بررسی سبک‌های مختلف و تطبیق آن با سلیقه مدیران شرکت‌ها، می‌تواند انتخاب‌های زیادی برای کارشناسان طراحی دکوراسیون بگذارد. اگر برای طراحی محیط اداری خود فکر تازه‌ای دارید، قبل از دست به کار شدن، شرایط را بسنجید. ممکن است این تغییر چندان لازم نباشد و به جای هزینه‌های احتمالی بتوانید کارهای فوق‌العاده دیگری برای تغییر محیط اداری خود انجام دهید.
اما چندان سخت هم نگیرید. کمی انعطاف پذیری برای این تغییر لازم است. بسیاری از مدیران تصور می‌کنند برای محیط‌های اداری تنها باید از رنگ‌های به خصوصی مانند قهوه‌ای و مشکی استفاده کرد. اما امروزه با پیشرفت علم طراحی دکوراسیون، همه رنگ‌های خلق شده در طبیعت را می‌توان در دکوراسیون به کار برد. اما ایجاد یک هارمونی صحیح، هنر ذهن خلاق شما یا کارشناس طراحی داخلی است.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 مرداد 1398ساعت 19:14  توسط محیا یوسفی 

ویژگی محیط کار استاندارد

استانداردهای موجود در محیط کار باعث می‌شود انگیزه شما در شغلتان بیشتر شود. زمانی که وارد بازار کار می‎شوید متوجه استانداردهای لازم برای محیط کاری خواهید شد. طی چند سال این استانداردها معنای جدی‌تری برای شما پیدا می‌کنند. امروز می‌خواهیم در این مقاله به شما ویژگی محیط کار استاندارد را توضیح دهیم.
یادمان باشد نیروی کار، نمی‌تواند مانند کامپیوتر کار کند. احساسات و عواطف دارد. احساس خستگی روحی و جسمی این امکان را از ما می‌گیرد که مانند سیستم‌های کامپیوتری کار نکنیم. تقریبا نیمی از ساعت‌های شبانه روز خودمان را در محل کار سپری می‌کنیم. با این اوصاف، محیط کاری نقش زیادی در آرامش روانی ما خواهد داشت. اما تعریف درست از محیط کار استاندارد چه محیطی باید باشد؟ به نظر من محیط کار باید به گونه‌ای باشد که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم برای رسیدن به پشت میز اداری خود ذوق و شوق داشته باشیم. حتما برای همه ما پیش آمده که در یک دوره‌ای از زندگی شغلی خود چنین حسی را داشته‌ایم؛ صبح‌ها بدون انگیزه و به سختی از جای خود بلند شده‌ایم و تا رسیدن به محل کار حجم زیادی از افکار منفی در ذهنمان چرخیده است. شاید یکی از دلایل علاقه نداشتن به شغل فعلی باشد. یا شاید هم استانداردهای لازم در محیط کار رعایت نشده که انرژی لازم را برای ما پدید آورد. در ابتدا خودمان باید یک سری استاندارد ذهنی برای خودمان ایجاد کنیم. زمانی که به شغل و حرفه خود علاقمند باشیم باقی موضوعات قابل حل شدن است.

ویژگی یک محیط استاندارد

تاثیر روانی محیط آرام بر روی کار شما

کار کردن در محیط شلوغ مزایا و معایب زیادی دارد. اما طبق تحقیقات معایب آن بیشتر است. این موضوع را همه می‌دانند که برای تمرکز بیشتر باید در محیط آرامی قرار بگیرید. دقت و تمرکز در فضاهای پر سر و صدا کاهش می‌یابد. اما بر عکس این موضوع هم می‌تواند بازدهی شما را پایین بیاورد. فضای بسیار آرامی را در نظر بگیرید. 8 ساعت سکوت و کار قطعا شما را کم انرژی و خواب آلود می‌کند. درست است که می‌گویند انعطاف پذیری در فضاهای جمعی ویژگی مثبتی است، اما شرایط محیطی تاثیر مستقیمی بر روی روند کاری شما خواهد گذاشت.
در این میان یک توصیه برای شما داریم. در فضای آرام می‌توانید یک موسیقی ملایم پخش کنید که هم از آرام بودن آن لذت ببرید و هم انرژی خوبی در فضا ایجاد کنید. شما در محیط‌های آرام می‌توانید متفکرانه به کارهای خود برسید و دچار حواس پرتی نشوید. بنابراین برای یک محیط کار استاندارد آرامش لازم را ایجاد کنید.

وجود مرزی بین زندگی و شغل شما

یکی از ویژگی‌های محیط کار استاندارد ، حفظ حریم و حد و مرزی بین کارهای شرکت و زندگی شخصی فرد است. بسیاری از افراد از این موضوع ناراضی هستند که چرا شغل آنان با زندگی شخصی شان تداخل پیدا کرده است. معمولا این دسته از افراد پس از مدت کوتاهی از شغل خود خسته می‌شوند و شما را با پر کردن نامه استعفا غافلگیر می‌کنند. استرس فضای کاری در طی روز ممکن است آن چنان زیاد باشد که فرد پس از ساعت کاری تصمیم بگیرد به موضوعی فکر نکند تا آرامش لازم را برای اداره زندگی خود به دست آورد.
در صورتی که مرزی بین کار و زندگی نباشد، فرد تمرکز خود را در 8 ساعت کاری به کار نمی‌گیرد. چون می‌داند تا پایان شب فرصت برای انجام کارهای خود دارد. چون می‌داند زندگی خود با شغلش گره خورده، آن هم گره کور! پس از مدتی فرد انگیزه خود را برای سر کار آمدن از دست می‌دهد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی ساعت‌های ورود و خروج پرسنل خود را مشاهده کنید. ممکن است متوجه تکرار تاخیرهای تعدادی از کارکنان خود شوید که دلیل آن کار زیاد در شرکت و خانه باشد.
حجم کار را به گونه‌ای تنظیم کنید که در 8 ساعت کاری توسط کارکنان به نتیجه برسد. در صورتی که خارج از ساعات کاری نیاز به کنترل وضعیت داشتید می‌توانید نیروی شبانه استخدام کنید که در نوبت خارج از ساعت کاری به شما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط را در این زمینه مطالعه کنید.

توصیه هایی برای داشتن دفتر کار خوب

راهکارهایی برای طراحی محیط اداری

راه‌هایی برای بزرگ نشان دادن اتاق کار کوچک

+ نوشته شده در  يکشنبه 13 مرداد 1398ساعت 18:40  توسط محیا یوسفی 

تاثیر ورزش در محل کار

حتما برایتان پیش آمده که لابه‌لای کار درد جسمی به سراغتان بیاید که از شدت آن یا مجبور به خوردن مسکن‌های قوی شوید و یا آن‌قدر درد امانتان را ببرد که مجبور شوید برگه مرخصی خود را امضا کنید. برای جلوگیری از این دسته مشکلات، کار سختی در پیش ندارید. شما با ورزش در محل کار و انجام دادن چند حرکت ورزشی در طول روز بازدهی کار خود را بیشتر از قبل می‌کنید.
گاهی فشار کاری ما به قدری زیاد است که حتی فرصت باشگاه رفتن هم پیدا نمی‌کنیم. اما باید بدانید که ادامه دادن با این شرایط و سهل انگاری در سلامتی خود، آسیب زیادی به جسم خود خواهید زد. به همین دلیل ما نرمش‌های ساده‌ای که می‌توانید در پشت میز انجام دهید را به شما توصیه می‌کنیم. گاهی باید این روش‌ها را به حالت ایستاده و در مقابل میز اداری خود انجام دهید. باید شرایط را بسنجید تا مزاحمتی برای همکاران خود ایجاد نکنید. البته یک توصیه دیگر هم برای شما دارم. بهتر است این ورزش‌ها را با همکاران خود انجام دهید. انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی می‌تواند انگیزه بهتری برای شما ایجاد کند و همچنین انرژی بیشتری به شما برگرداند.

ورزش در محل کار

با اسپاسم خداحافظی کنید

یکی از مهم‌ترین فواید ورزش در محل کار ، خداحافظی با گرفتگی عضلات است. زمانی که گردش خون شما به حد کافی نباشد، باعث تنگ شدن عروق شما می‌شود. با تکرار این رویه در زندگی، احساس خستگی کل وجودتان را می‌گیرد. با اسپاسم، عضلات شما به صورت ممتد منقبض می‌شود و دردی در آن قسمت برای شما احساس می‌شود. معمولا برای کسانی که در مدت زیادی در روز با سیستم‌های کامپیوتری کار می‌کنند این مشکل در قسمت شانه‌ها و کتف‌ها ایجاد می‌شود.
دستان شما اگر در مدت زمان طولانی روی میز قرار بگیرد و با موس و کیبورد در تماس باشد، پس از مدتی دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم خواهد شد. اما اگر این بی تحرکی را کنار بگذارید با دردهای عضلانی نیز خداحافظی خواهید کرد. برای این کار، همان‌طور که پشت میزتان قرار دارید، دستان خود را به سمت بالا بکشید و نگه دارید. سپس کتف خود را به صورت چرخشی نرمش دهید. دستان خود را به سمت جلو بکشید و دوباره کتفتان را بچرخانید. سپس دستان خود را آزاد کنید مچ آن را نرمش دهید. با همین حرکات ساده جریان خون خود را بهبود می‌دهید و خستگی جسمی را تا حدی با ورزش در محل کار از خود دور می‌کنید.
برای تمرینی دیگر، دستان خود را به پشت صندلیتان خم کنید و سعی کنید انگشتان دو دست را به هم برسانید. امتحانش عالی است! خستگی شانه‌هایتان از بین می‌رود.

لازم نیست در دفتر کار بدویید!

منظور ما از ورزش در محل کار این نیست که وزنه‌های ورزشی خریداری کنید، حرکات زیگزاگ بزنید و بدویید! شما تنها باید چند حرکت نرمشی و کششی حتی در پشت میز خود انجام دهید. خیلی از مواقع به دلیل محدودیت فضا امکان قدم زدن در محیط کار را ندارید. باز هم روشی برای رفع خستگی خود دارید. در پشت میز و روی صندلی خود حرکات کششی انجام دهید و تاثیر آن را ببینید.
امروزه برنامه‌هایی وجود دارند که بر روی سیستم شما نصب می‌شوند و حجم کمی دارند. این برنامه‌ها هر چند دقیقه یکبار شما را تشویق به یک نرمش پشت میز خودتان می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها به صورت برنامه ریزی بر روی سیستم شما فعال می‌شوند و با نشان دادن عکس نرمش‌ها شما را راهنمایی می‌کنند. همچنین ممکن است توضیحاتی برای فواید آن نرمش به شما ارائه دهند. شما پس از مدتی تمامی حرکات و نرمش‌های برنامه را حفظ می‌شوید و در هر جایی پشت میز قرار بگیرید می‌توانید بدون نیاز به آن نرمش کنید

+ نوشته شده در  سه شنبه 8 مرداد 1398ساعت 14:55  توسط محیا یوسفی